Ik zeg …. Tja, lees het zelf maar.

Iedereen die net als ik van een bepaalde leeftijd is, kan het zich nog herinneren: na je vakantie naar de fotohandelaar om je rolletje te laten ontwikkelen en afdrukken. Een week later kon je de foto’s dan ophalen.

Altijd weer spannend, omdat je maar moest afwachten hoeveel van de 12, 24 of 36 foto’s waren gelukt. Met de envelop met foto’s snel naar huis. Daar begon het grote uitzoeken: onscherpe, dubbele en rare foto’s verdwenen in de prullenbak en alleen de mooiste foto’s kregen een plek in het album. Maar dan was je er nog niet! Want, welke foto plakte je waar in het album? En: had je wel genoeg van die plakhoekjes om ze allemaal in één keer in te plakken?  

Nostalgisch bladeren

Toen ik onlangs verhuisde, kwam ik de albums van vroeger weer tegen en begon het nostalgisch bladeren. Ja, je leest het goed. Nostalgisch bladeren. Ik ben altijd de eerste die zegt dat dat uit is. Want, swipen is in! Geen papieren versie, maar een digitale. En hoewel foto’s plakken helemaal uit is, is het grappige, dat je het inplakken van foto’s in een album wel weer kunt vergelijken met het ontwerpen van een digitaal magazine. Ja, echt waar! Van tevoren denk je goed na over je beste content en je mooiste foto’s. Alleen die komen erin. Dan denk je na over de beste volgorde en de plek waar alles komt te staan. Nu zitten in een fotoalbum de plakhoekjes muurvast en kun je hooguit een paar foto’s van hetzelfde formaat van plek wisselen. Het voordeel van een digitaal magazine is dat je alles eenvoudig en snel kunt aanpassen en op een andere plek kunt zetten. Ik blijf bij mijn overtuiging dat nostalgisch bladeren uit is. Tenzij je bij het uitpakken van de verhuisdozen een oud fotoalbum tegenkomt natuurlijk.

---

Je hebt nog geen digitaal magazine? Tijd voor actie!

Ontdek de mogelijkheden van een digitaal magazine voor jouw bedrijf!
De weg naar een digitale publicatie is heel kort: we denken met je mee, ontwerpen en analyseren het graag voor je.